JADUAL PENGENALAN SUBJEK/SUBJECT
OBJEKTIF
Membimbing semua calon SPM yang akan
mengambil kertas Pendidikan Islam 1223/1 dan 1223/2 menguasai teknik menjawabyang menepati dengan kehendak skema jawapan
sebenar.
Menganalisis soalan-soalan peperiksaan SPM
yang lepas agar semua calon membiasakan diri dengan bentuk soalan sebenar.
Membolehkan calon-calon SPM mengenal pasti
dan mengatasi kelemahan memahami serta menjawab soalan Pendidikan Islam.
Mengukuh dan memantapkan keyakinan
calon-calon SPM supaya memperoleh gred A dalam subjek Pendidikan Islam.
Perbincangan berkaitan teknik menjawab dan
rubrik penskoran kepada soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
Sebagai tambah nilai segala yang telah
diperoleh murid di dalam bilik darjah.
FORMAT
KERTAS SPM PENDIDIKAN ISLAM
KERTAS
1
Kertas 1 terdiri daripada Bahagian A dan Bahagian B.
Bahagian A diperuntukkan sebanyak 40 markah, mengandungi 40 soalan-yang terdiri
daripada 20 soalan objektif aneka pilihan dan 20 soalan mengisi tempat kosong.
Bahagian B mewakili 60 markah terdiri
daripada 4 soalan subjektif.
Calon mesti menjawab semua soalan dalam
Bahagian A.
Calon mesti menjawab 3 soalan dari
Bahagian B. Soalan l dan 2 mesti dijawab dan satu soalan lagi dipilih daripada
soalan 3 atau 4.
Kandungan soalan ialah bahagian Ulum
Syariah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5, merangkumi tajuk-tajuk;
(1) Akidah
(2) Ibadat
(3) Sirah Nabawiyah dan Tamadun Islam
(4) Adab dan Akhlak Islamiyah
KERTAS 2
Kandungan soalan dalam Kertas 2 ialah
bahagian tilawah Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 yang terdiri daripada ayat-ayat kefahaman, hafazan, hadis, hukum tajwid
dan kemahiran Jawi.
Terdapat 5 soalan dan semuanya mesti dijawab.
Jumlah markah bagi soalan Kertas 2 ialah
100 markah, iaitu setiap soalan diperuntukkan 20 markah.
Semua jawapan mesti ditulis di dalam Buku
Jawapan Calon yang disediakan, sama ada dalam tulisan Rumi atau Jawi.
FORMAT INSTRUMEN PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM SPM
1. PERKARA - Jenis
item/soalan
KERTAS 1/Bahagian A
Ujian Objektif: Aneka pilihan dan mengisi tempat kosong.
PERKARA/Jenis item / soalan
KERTAS 1 Bahagian B
Ujian Subjektif: Respons terhad dan struktur serta merangkumi elemen
Kemahiran Berfikir-Aras Tinggi (KBAT).
KERTAS 2 / Bahagian B
Subjektif: Respons terhad dan struktur serta merangkumi elemen Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
2. PERKARA - Bilangan
item/soalan
KERTAS 1/Bahagian A
40 soalan (40 markah) (Jawab semua soalan)
KERTAS 1/Bahagian B
Mengandungi 4 soalan. (Jawab 3 soalan.
Soalan 1 dan 2 adalah wajib. Soalan ketiga pilih mana-mana soalan 3 atau soalan
4.) (60 markah)
KERTAS 2
Mengandungi 5 soalan. Jawab semua soalan.
3. PERKARA - Masa Yang diperuntukkan
KERTAS 1: 2 jam
KERTAS 2: 1 jam 40 minit
4. PERKARA – Cakupan Konteks/Bidang
KERTAS 1: Akidah, Ibadat, Sirah
Nabawiyah dan Tamadun Islam, Adab dan Akhlak Islamiyah
(Sukatan pembelajaran Tingkatan 4 dan Tingkatan 5)
KERTAS 2: Ayat kefahaman, Ayat hafazan, Hadis
kefahaman, Tajwid, dan Kemahiran Jawi
(Sukatan Pembelajaran Tingkatan 4 dan Tingkatan 5)
Topik
Perbincangan Mingguan
Bil
|
Tarikh
Siaran
|
Topik
Perbincangan
|
718
|
25 Januari
|
Manusia
Perlu Bersyukur
|
719
|
l Februari
|
Batas-batas
Pergaulan
|
720
|
8 Februari
|
Kemuliaan
Al-Quran
|
721
|
15 Februari
|
Nasihat
Lukman Al-Hakim
|
722
|
22 Februari
|
Larangan
Mempersendakan Agama
|
723
|
l Mac
|
Ciri-ciri
Mukmin Berjaya
|
724
|
8 Mac
|
Hidayah
Milik Allah
|
725
|
15 Mac
|
Makanan
yang Baik
|
726
|
22 Mac
|
Orang
Beriman Kekasih Allah
|
727
|
29 Mac
|
Perkara-perkara
yang Membatalkan Iman
|
728
|
5 April
|
Dosa-dosa
Besar yang Membawa Kemurkaan Allah
|
729
|
12 April
|
Tuntutan
Taubat
|
730
|
19 April
|
Iman
Mutiara Hidup
|
731
|
26 April
|
Ibadat Haji
dan Umrah
|
732
|
3 Mei
|
Ujian
Percubaan
|
733
|
10 Mei
|
Ujian
Percubaan
|
734
|
17 Mei
|
Ujian
Percubaan
|
735
|
24 Mei
|
Ujian
Percubaan
|
736
|
31 Mei
|
Ujian
Percubaan
|
737
|
7 Jun
|
Ujian
Percubaan
|
738
|
14 Jun
|
Ujian
Percubaan
|
739
|
21 Jun
|
Ujian
Percubaan
|
740
|
28 Jun
|
Aneka
Soalan KBAT
|
741
|
5 Julai
|
Jual Beli
dan Sewa
|
742
|
12 Julai
|
Perkahwinan
dalam Islam
|
743
|
19 Julai
|
Kaifiat
Perkahwinan dalam Islam
|
744
|
26 Julai
|
Ajaran
Sesat
|
745
|
2 Ogos
|
Anak Amanah
Allah
|
746
|
9 Ogos
|
Kegemilangan
dan Kejatuhan Kerajaan Abbasiah
|
747
|
16 Ogos
|
Ujian
Percubaan
|
748
|
23 Ogos
|
Ujian
Percubaan
|
749
|
30 Ogos
|
Ujian
Percubaan
|
750
|
6 September
|
Ujian
Percubaan
|
751
|
13
September
|
Ujian
Percubaan
|
752
|
20
September
|
Ujian
Percubaan
|
753
|
27
September
|
Ujian
Percubaan
|
754
|
4 Oktober
|
Ujian
Percubaan
|
755
|
11 Oktober
|
Latih Tubi
|
756
|
25 Oktober
|
Latih Tubi
|
757
|
l November
|
Latih Tubi
|
*Tertakluk
kepada perubahan
SPM Pendidikan Islam
25 Januari 2017
Perbincangan minggu ini adalah mengenai Bahagian Tilawah iaitu ayat kefahaman Tingkatan Empat yang bertajuk:
Manusia Perlu Bersyukur, daripada surah al-An'am ayat 6.
Firman Allah SWT dalam surah al-An'am, ayat 6
أَلَمْ يَرَوْا كَمْأَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ
لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي
مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا
آخَرِينَ
Firman Allah SWT dalam surah al-An'am, ayat 6 yang
bermaksud:
Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan
berapa banyak umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat
itu) Kami telah teguhkan kedudukan mereka di bumi (dengan kekuasaan dan
kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan ke atas
mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah
mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka mereka, dan
Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain.
English
translations: Surah Al-An'am (6:6):
Have they not seen how many generations We destroyed before them which We had established upon the earth as We have not established you? And We sent [rain from] the sky upon them in showers and made rivers flow beneath them; then We destroyed them for their sins and brought forth after them a generation of others.
Have they not seen how many generations We destroyed before them which We had established upon the earth as We have not established you? And We sent [rain from] the sky upon them in showers and made rivers flow beneath them; then We destroyed them for their sins and brought forth after them a generation of others.
Perkara-perkara
pentingyang perlu dikuasai dalam tajuk ini ialah:
Maksud ayat.
Nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada
manusia.
Cara bersyukur.
Balasan azab Allah SWT kepada kaum-kaum
terdahulu yang melakukan kemungkaran.
Tanggungjawab manusia sebagai khalifah di
muka bumi.
Akibat tidak melaksanakan tanggungjawab
sebagai khalifah.
Pengajaran ayat.
Contoh soalan peperiksaan yang lalu:
Ayat di atas menjelaskan tentang kaum-kaum
terdahulu yang telah dibinasakan oleh Allah SWT.
Berdasarkan ayat tersebut;
Berdasarkan ayat tersebut;
Nyatakan sebab mereka dibinasakan.
Senaraikan dua contoh nikmat Allah
SWT kepada hamba-Nya.
Bagaimanakah anda menghargai nikmat yang
Allah SWT kurniakan?
Nyatakan dua cara untuk memelihara
nikmat alam sekitar.
Teknik
menjawab
Calon hendaklah mengenai pasti bentuk kata
tugas yang digunakan dalam soalan, contohnya:
Nyatakan; calon hanya perlu memberikan jawapan yang spesifik tanpa memerlukan
penerangan lanjut.
Senaraikan; calon hanya perlu menyenaraikan secara ringkas tanpa penghuraian yang
panjang.
Jelaskan atau terangkan; perlu kepada isi dan sedikit penerangan kepada
isi yang dikemukakan.
Selain itu, calon dinasihatkan memberi jawapan yang lebih daripada apa-apa yang diminta oleh soalan, contohnya senaraikan dua, nyatakan dua dan jelaskan dua atau terangkan dua.
Contoh jawapan yang lemah:
(i) Nyatakan sebab mereka dibinasakan;
Mereka mengejek nabi kerana membina
bahtera di padang pasir yang kering kontang. Menolak ajaran Islam yang dibawa
oleh nabi-nabi pada ketika itu.
Kaum-kaum terdahulu dibinasakan kerana
mereka ingkar dengan perintah Allah. Allah mengutuskan para rasul untuk menyeru mereka beribadah kepada Allah tetapi mereka ingkar, oleh itu mereka telah
dibinasakan.
Kelemahan jawapan calon di atas ialah
memberi huraian kepada soalan nyatakan yang akan merugikan masa untuk menjawab
soalan-soalan berikutnya.
Jawapan contoh:
(i) Sebab mereka dibinasakan ialah;
(a) Melanggar perintah Allah SWT
(b) Mereka kufur kepada Allah SWT
(c) Keangkuhan mereka
(d) Tidak bersyukur
(ii) Dua contoh nikmat yang telah Allah
SWT kurniakan kepada mereka ialah;
(a) Kekayaan harta
(b) Kemewahan hidup
(c) Kesihatan tubuh
(d) Kekuasaan serta
(e) Kemerdekaan
(f) Kecerdasan
(g) Sungai
(i) Hujan
(iii) Cara menghargai nikmat yang Allah
SWT kurniakan;
(a) Sentiasa bersyukur kepada Allah SWT
dengan memperbanyakkan zikrullah, selawat dan tasbih
(b) Menggunakan nikmat ke arah kebaikan
tanpa melakukan pembaziran dan tidak membelanjakan kepada perkara-perkara
maksiat
(c) Berakhlak mulia dan tidak sombong
serta bakhil memberi bantuan kepada orang yang memerlukan
(iv) Dua cara untuk memelihara nikmat alam
sekitar ialah;
Menjaga kebersihan alam sekitar
Memelihara dan memulihara alam sekitar
Menghindari daripada melakukan pembakaran
terbuka
Menggunakan sumber alam secara terancang
untuk kebaikan semua makhluk
Membuang sampah di tempat yang sesuai
RINGKASAN PELAJARAN
(1) Antara
bentuk-bentuk nikmat Allah S.W.T. kepada
manusia termasuklah:
-nikmat Islam dan keimanan kepada Allah
S.W.T..
-kesempumaan fizikal dan pancaindera.
-akal fikiran yang membolehkan manusia
membezakan antara perkara yang baik dan buruk.
-keamanan dan keharmonian dalam hidup.
-sumber alam untuk memenuhi keperluan
hidup manusia.
(2) Manusia
wajib bersyukur kepada Allah S.W.T. di atas segala nikmat yang diterima. Antara
cara-cara kita bersyukur adalah:
-memelihara keimanan terhadap Allah
S.W.T..
-menggunakan akal fikiran dan pancaindera
ke jalan yang baik.
-tidak melakukan perkara yang memudaratkan
kesihatan.
-menjaga keamanan dan mengelakkan
huru-hara
-mengusahakan sumber-sumber alam mengikut
keperluan.
(3) Islam
mewajibkan umatnya bersyukur kerana:
-sebagai bukti keimanan terhadap Allah
S.W.T..
-bertujuan untuk menyempurnakan amanah dan
tanggungjawab sebagai hamba Allah S.W.T..
-dapat membantu mengelakkan diri daripada
bencana.
-dapat menambah nikmat yang diperoleh.
-membawa kepada keredaan Allah S.W.T..
(4) Pengajaran
ayat:
-Umat Islam diseru agar mengambil iktibar
daripada peristiwa kaum ‘Ad, Tsamud, dan Lut kerana mereka kufurdan mendustakan
agama Allah S.W.T..
-Manusia wajib mensyukuri segala nikmat
dengan menggunakannya pada jalan kebaikan.
-Setiap manusia wajib melaksanakan tugas
sebagai khalifah di muka bumi ini dengan mengabadikan diri kepada Allah S.W.T..
Soalan Contoh Serta Jawapan
1. Ayat di atas menjelaskan bahawa Allah
SWT telah membinasakan umat terdahulu kerana tidak mensyukuri nikmat
kurniaan-Nya.
(i) Senaraikan dua bentuk
kebinasaan tersebut.
(ii) Nyatakan dua kaum terdahulu
yang telah dibinasakan.
(iii) Terangkan dua pengajaran
daripada ayat di atas.
Jawapan:
(i) Dua bentuk kebinasaan tersebut ialah;
(a) Gempa bumi yang dahsyat
(b) Tiupan angin puting beliung
(c) Halilintar yang kuat
(ii) Dua kaum terdahulu yang telah dibinasakan ialah;
(a) Kaum Thamud
(b) Kaum Nabi Lut a.s.
(c) Kaum Nabi Noh a.s.
(iii) Dua pengajaran ayat;
(a) Kita hendaklah mengurus dan mentadbir
alam ini dengan sebaik-baiknya mengikut syariat Allah SWT.
(b) Kita hendaklah sentiasa bersyukur akan
segala nikmat kurniaan Allah SWT untuk mendapat keredaan-Nya.
(c) Umat Islam hendaklah sentiasa
melaksanakan segala perintah Allah SWT supaya hidup diberkati.
(d) Kita hendaklah menjaga kesucian agama
Islam dengan melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar.
(e) Umat Islam hendaklah mengambil iktibar
dan pengajaran daripada sejarah kaum terdahulu.
(f) Kita semua akan menerima kerugian dan
musibah sekiranya ingkar dengan nikmat Allah SWT.
Latihan
1. Dalam ayat 6 daripada surah al-An’am,
Allah SWT telah menjelaskan tentang kaum terdahulu yang telah dibinasakan
kerana melakukan kemungkaran. Senaraikan dua kemungkaran tersebut.
2. Sebagai umat Islam, kita hendaklah
sentiasa bersyukur dengan semua kurniaan Allah SWT. Apakah maksud bersyukur?
3. Umat yang ingkar akan dihapuskan oleh
Allah SWT dengan dua cara. Jelaskan cara-cara tersebut.
4. Terangkan dua sebab yang
mendorong manusia melakukan kemungkaran.
5. Mengapakah umat terdahulu dibinasakan
seperti yang dijelaskan dalam ayat 6, surah al-An'am?
Jelaskan cara bersyukur melalui hati,
lidah dan anggota badan.
7. Anda dipilih untuk menyampaikan
syarahan bertajuk “Tanda-Tanda Mensyukuri Nikmat Allah” senaraikan tanda-tanda
tersebut.
8. Terangkan dua usaha yang patut
anda lakukan agar tidak termasuk dalam golongan tersebut.
Jawapan contoh
1. Dua kemungkaran tersebut ialah:
(a) Mempersendakan ajaran yang dibawa oleh
Nabi Hud a.s.
(b) Menuduh nabi Salleh a.s. sebagai
pendusta.
(c) Menolak ajaran Nabi Lut a.s.
(d) Melakukan homoseks
(e) Menafikan adanya Tuhan
2. Maksud bersyukur ialah berterima kasih
kepada Allah atas segala nikmatyangdikurniakan dengan melakukan segala perintah
dan meninggalkan larangannya.
3. Allah menghapuskan umat yang ingkar dengan:
(a) Menghapuskan mereka secara keseluruhan
sama ada beriman atau sebaliknya
(b) Melenyapkan kemerdekaan dan kekuatan
sehingga menjadi umat yang lemah
4. Dua faktor yang mendorong manusia melakukan kemungkaran ialah:
(a) Angkuh dan sombong
(b) Kurang pengetahuan agama
(c) Menyalahgunakan nikmat Allah
(d) Tidak yakin dengan kebenaran ahQuran
(e) Suka menipu dan berbohong untuk
kepentingan diri
(f) Terlalu kasih akan dunia atau cinta
akan kemewahan dunia
5. Sebab mereka dibinasakan ialah
(a) Dosa mereka
(b) Tidak bersyukur
(c) Kekufuran mereka
(d) Keangkuhan mereka
(e) Melanggar perintah Allah
(f) Tidak mahu memerhati dan memikirkan
nikmat Allah
6. Cara bersyukur melalui hati,
lidah dan tubuh badan ialah:
Anggota/Cara Bersyukur
1. Hati
(a) Sentiasa mengingati Allah yang memberi
nikmat - Contoh: Melazimi zikir
(b) Ikhlas melakukan ibadat atau pekerjaan
2. Lisan
(a) Sentiasa menyebut Alhamdulillah ketika
mendapat nikmat
(b) Sentiasa membasahi lidah dengan tahmid
dan takbir
(c) Sentiasa membaca al-Quran
3. Tubuh badan
(a) Menggunakan nikmat Allah untuk
kebaikan
(b) Mengeluarkan zakat dan memberi sedekah
(c) Melakukan ibadat wajib dan sunat
7. Tanda-tanda tersebut ialah
Sentiasa memelihara dan memulihara alam
dengan baik
Merancang pembangunan alam berlandaskan
syariat
Menjaga khazanah alam dengan sempurna
Mengamalkan sikap prihatin terhadap
kemakmuran alam
8. Dua usaha
(a) Saya akan sentiasa mentaati segala
perintah serta menjauhi semua larangan Allah SWT agar mendapat rahmat dan
keredaan-Nya.
(b) Sentiasa mengamalkan sunah Rasulullah
SAW agar mendapat syafeat baginda di akhirat kelak.
(c) Selalu menghadiri majlis ilmu yang
berkaitan dengan Islam agar dapat mengukuhkan iman dan ketakwaan kepada Allah
SWT.
(d) Selalu bergaul atau berkawan dengan
rakan yang baik supaya alhlak terpelihara.
No comments:
Post a Comment